top of page

De Personenrijtuigen/wagons

Plan D

Plan D 1e klas rijtuig van het merk Roco

Plan D 2e klas rijtuig van het merk Roco

Plan D 2e klas rijtuig van het merk Roco

Plan D restauratie van het merk Roco

Dit plan D rijtuig heeft 1e en 2e klas in huis en is ook van Roco

en nog maar eens een plan D 2e klas van het merkRoco met sluit lichten

PLAN N

12 Nieuwe rijtuigen van het typ N versterken de vloot van personen rijtuigen. Daardoor zullen een aantal plan E rijtuigen naar de reservebank worden verwezen welke en hoeveel is nog niet bekend. Maar omdat er ook een tweede baan in Duitsland zal worden gebouwd is er een kans dat de meeste in dienst kunnen blijven. De N rijtuigen zijn van het MerkHerris en hebben verschillende rijtuig nummers en zijn uit het epoche III en IVde eerste 6 arriveerden 1-5-2015 en de tweede serie van 6 rijtuigen 19-5-2015

PLAN W

Natuurlijk mag plan W niet ontbreken. Een mooie serie rijtuigen die ook voor de Benelux diensten naar Brussel werden gebruikt. Het kostte wel moeite er één te vinden zonder Grolsch reclame maar dat is dan toch gelukt Foto is van Maran. De Fabrikant is Fleischmann

Aanschaf 12 december 2015.

M2 rijtuigen SNCB

De NS zat weer eens te krap in het jasje en besloot een aantal Belgische rijtuigen te huren. De enige uiterlijk aanpassing was dat het logo van de SNCB werd zwart geverfd en op het zwarte vlakje verscheen een wit NS logo. De wagens zijn van het merk Lima
Op 21-12-2015 gekocht 43,95 euro

Meestal reden ze op de IJssellijn. Ook Loversrail reed er ooit mee tussen twee 2200 locs van de NS

Corail rijtuigen SNCF

CORAIL RIJTUIGEN

Om achter een Franse voorloper van de NS Serie 1100 dienst te kunnen doen heeft de Stameldamse spoorwegen 3 van de hiernaast afgebeelde Franse rijtuigen tweedehands via de Catwiki veiling aangeschaft. Ze zijn van het merk Fleischmann

10-5-2015

Op een Brocante in Frankrijk het 2e klas bagage rijtuig gevonden voor de Franse Corail stam. Het voertuig heeft nr 5 87 82-70245-1 van de SNCF. Het merk is Jouef. De verkoper wilde 7 euro maar er miste een wiel en werd de koop voor 4 euro gesloten. In de werkplaats zal het wagen voor inzet geschikt worden gemaakt.

08-09-2019

Om in drukke tijden een stam met 5 Franse rijtuigen te componeren kan er een beroep worden gedaan op een van Burg Buurt overgenomen reeds lang terzijde staand rijtuig van het Merk Jouef

01-09-2008

Eurofima SNCB

Op een Franse Brocante kon een tweede hands Eurofima rijtuig worden aangeschaft. Na enig onderhandelen werd de prijs van 6 euro betaald voor het Belgische rijtuig dat in F/B/NL/CH/I heeft dienst gedaan. Het wagen nummer is 51881980402 en behoorde toe aan de SNCB. De fabrikant is Jouef en het voertuig is in Ierland tussen 1980 en 1981 geproduceerd Jouef nr 5711

Prijs 6 euro-Rijvaardig-aankoop datum 8-9-2019

Achter de Diesellocomotieven hebben ook plan D's dienstgedaan. Daar er geen doorgaande verwarmings leidingen van de locomotieven naar de wagons waren voorzien ze waren immers alleen voor de goederendienst bedacht - kreeg de NS de beschikking over stoomverwarmings wogons. Voor 2,50 euro heeft de Stameldamse spoorweg directie ook zo'n rijtuig op de beurs in Houten gekocht.

Het merk isJoeuf

Waarschijnlijk is dit voertuigje door de vorige eigenaar in eigen beheer geschilderd.

Plan E

een paar rijtuigen plan E

van het merk Lima 2x tweede en 1 eerste klas rijtuig. De vloot plan E rijtuigen is 13 wagons groot

vier eerste klas rijtuigen plan E van Lima

vier 2e klas rijtuigen plan E. Ook deze rijtuigen zijn van het merk Lima 

Van het merk Märklin is het postrijtuig in de serie plan E. Hiertoe moesten dubbel geïsoleerde wielen worden aangeschaft omdat het rijtuig van metaal is en dus kwetsbaar voor kortsluitingen Onder dit ruituig zitten nu draaistellen van een duits D rijtuig Nu gaat ie weer soepen door de bogen..... 

Het tweede postrijtuig heeft slechts een post afdeling. De rest van het rijtuig is 3e klas indeling. Dit rijtuig is van het merk Lima

Op dit stalen D rijtuig was ik al lang verliefd. Nu toch eindelijk in de verzameling het is een B keuze van het Merk Artitec, waarom weet ik niet maar daarom kon ik hem voor 39 euro aanschaffen 17-1-2015.

18-01-2015

Ik kreeg uit een zolder opruiming van een vriend oa 2 personenwagons.

Eén van deze wagons bezat ik al eens in schaal N, namelijk het blauw witte Edelweis Lokal Bahn 2 assertje. Het is in perfecte staat van het merk Fleischmann. Iets meer dan twee jaar later is de wagon op 22-01-2017 afgevoerd voor reizigers dienst. Hij heeft vanwege het feit dat hij eenling was nimmer in de personendienst mee gereden en steeds als uiterste reserve Buiten dienst gestaan.

23-01-2017

Op 23-01-2017 in dienst voor vervoer van eigen personeel van de Stameldamse Spoorwegen. Bij het gebruik van werktreinen waarbij een personeelsverblijf gewenst is kan de wagon worden ingezet. De wagon is voorzien van een toilet en een eenvoudige keuken. In deze hoedagigheid zal de wagon een nuttiger bestaan hebben dan in een hoekje weg te kwijnen.

Deze kwam uit een oude doos zie ook hoofdstuk vreemde eenden in de bijt. Het voertuig is van blik en eveneens in zeer mooie staat van Fleischmann mogelijk bouwjaar 1963. Waarvoor de wagons zullen worden ingezet is nog niet helemaal duidelijk maar op onze nieuwe baan komt ook emplooi voor lokaal baantjes

SILBERLING STEL

Voor achter de V200 is er op de "1 mei markt" in Rheinberg een Silverling 2e klasse rijtuig gekocht van het merk Roco aanschafsprijs 8 euro Het rijtuig heeft nr 508022-45048-2 van de DB..Standplaats Stuttgart. Het opschriften verraad dat het rijtuig onderweg is van Hamburg- Altona naar Munchen

In Frankrijk aug 2018 kwam ik deze Lima wagen tegen ook voor achter de V 200 voor 6 euro Het rijtuig heeft wagen nummer508022-45048-4. Het is eveneens een 2e klasse rijtuig

Een derde voertuig lag met losse onderdelen op de marktkraam en dat mocht ik voor 5 cent mee nemen. Ik moest alleen het draaistel vast klikken. Het is een Lima rijtuig met 1e en 2e klas aan boord Het rijtuig nr is 508031-45300-8

Op 3 maart trof ik het sluitstuk van mijn Silberling stel aan. Op de treinenbeurs van Rheinberg kreeg ik het kop of als u wil het sluitrijtuig van Rocote pakken na enig zeuren ging de verkoper akkoord met 15 euro's. Met kop en sluitverlichting nw waarde 80Euro.....

Div Duits materieel

Voor achter de DB 221 diesel locomotief zijn via een veiling de volgende wagons 2e hands aangeschaft . Ze zijn op 24 februari 2015 aan het wagenpark toegevoegd:

Van de reisfirma Scharnow de DB 518050-40514-1

het model is van RoWa

de totale aanschafprijs van de 5 wagens incl veiling en verzendkosten waren 62,50 euro

De 2e Scharnow wagon heeft als wagenparknummer DB 518050-40514-2

En is natuurlijk ook van het merk RoWa

Het zijn oude wagons waaschijnlijk ergens in de 70er jaren van de vorige eeuw hebben ze de fabriek verlaten.

De binnenverlichting moet nog worden aangebracht ook moet er nog iets aan de kap bevestiging van de 2 gebeuren

Voor de pakketdienst in deze treinstam zal de db518092-40125-7 uitkomst moeten brengen. De groen crème wagen is in redelijk staat.

Aan het dak moet nog wel één en ander gebeuren daar is met een verkeerd soort lijn schade ontstaan maar voor de dienst maakt dat niet uit

Het merk is RoWa

Voor onderhoud aan de baan of voor meer pakketpost kan de V221 loc beschikken over wagen 113822. Deze wagon is van een RoWa serie uit 1967. Oorspronkelijke standplaats voor Dieseldam was Hamburg.

De wagon verkeert ondanks de leeftijd in topconditie

Een tweede klussen wagon met oorspronkelijke standplaats Stutgart van een iets recentere datum kwam eveneens naar Dieseldam. Deze wagon heeft DB opschriften en is voorzien van dienstnummer: 508092-11463-8.

Ook dit betreft een wagon van het merk RoWa

NS rijtuigen

Tijdens een rijdag van de RTM waar ook wat standjes stonden heeft Stameldam eenLimaICR 1e klasse rijtuig aangeschaft voor 7,50 euro Dit is een prijs waarvoor we wel moesten zwichten

aanschaf juni 2015

Op de zelfde beurs werd ook het 2e klasse zusje voor 7.50 euro aangeschaft. Het geen een half stammetje is dus zoeken naar meer rijtuigen voor een gunstige prijs. Ook deze is van het merk Lima

aanschaf juni 2015

Het duurde even maar op de beurs van Houten 29 augustus 2015 konden we voor 8,50 euro een 2e klasse rijtuig kopen met een lichte lakbeschadiging en wisselstroomwielen. Gelijkstroom wielen hebben we in voorraad dus ombouwen maar FabrieksmerkLima

De ICR-Binnenlandserie bestaat uit 36 A 1e klas rijtuigen en 56 B 2e klas rijtuigen ze zijn bij de firma Talbot in Aken gebouwd tussen 1980 en 1982. De rijtuigen zijn 26,4 meter lang

Om een stam van minimale lengete te hebben moet gezocht worden naar rijtuig 4. Ook die kwamen we op de Houtense beurs tegen. Het merk moestLima zijn om rijtuigen met een zelfde uiterlijk te hebben en het laatste aangeschafte rijtuig was voor Stameldam in vergelijk met de eerste 2 wagons een diepte investering want de aanschaf prijs lag 25% hoger 10 euro dus. aanschafdatum 29 augustus 2015

Meer rijtuigen volgen. Door de instroom van rijtuigen plan E van Burg Buurt (4 stuks) en Beurzen en krijgertje is de directie het spoor van het aantal plan E's een beetje kwijt geraakt ook zijn er twee gesloopt voor draaistellen. Er zullen er wel een paar verkocht gaan worden e laatste stand na het doorzoeken van een aantal dozen is 15 wagens.......

bottom of page