Stameldam

E-Locomotiven
1000 was een serie van 10 locomotieven.Fabrikanten Oerlikon en Werkspoor. Serie 1001-1010 De 1010 is via Stibans
bij het Spoorweg museum terechtgekomen. De rijeigenschappen waren matig. Ze verdwenen hoofdzakelijk naar de goederendienst. De 1006 verongelukte al snel bij Tilburg. As opstelling 1D1 Ons model op de baan is van Roco en zij rijdt veel met wagons plan D (Digitaal)
Status rijvaardig
Ook van de serie 1100 is een exemplaar op de Stameldamse baan aan tetreffen zonder botsneus in de Berlijns blauwe kleding. Een echt werkpaard Hij is oeroud
De Loc is Bo Bo en van het merk Rivarossi.
De Stameldamse locomotief heeft nummer 1109.
(niet digitaal)
De 1113 is op 3 december 2014 aangeschaft op een extra openingsdag van onze hofleverancier H&H voor 50 % mocht ze weg. Nog niet versterkt door de foeilelijke botsneus is de 1113 op 21 december 2014 gedigitaliseerd. Het voertuig is nieuw en van het merk Roco (Digitaal) status rijvaardig
De 1100 was de eerste echte grote na oorlogse locomotief bestelling. Eerst afgeleverd in turquoise, later in Berlijns blauw om daarna geel-grijs te worden. De serie bestond uit 60 locomotieven. In het spoorwegmuseum staat de 1122 welke eigenlijk de 1125 is. Ze werden ook nog van een botsneus voorzien. As opstelling Bo Bo.
Het model op onze baan is de gelijkstroomversie van Märklin Hamo Onder nummer 1139 (Niet Digitaal) status rijvaardig
Nieuw 10 mei 2015 voor 50 euro
Om net als de NS een voorloper te hebben op E Loc gebied is er op de Catwiki veiling een Franse Loc uit een voorserie van de Nederlandse NS serie aangeschaft. Met de Drie nieuwe wagons en de oude van Burg Buurt overgenomen wagon kan een Franse stam van vier rijtuigen worden samen gesteld. De loc in van Fleischmann en is Digitaal. 5 september 2016 grote revisie schoongemaakt wielen gepoetst nieuwe koolborstels Status: digitaal en rijvaardig
Nieuw 10-01-2016 65 euro
Op de Catawiki veiling een voorloper van de NS serie 1100 aangeschaft. De machine deed in NL dienst van 1949 tot 1951
Het is een Roco machine op 23-2-2016 door personeel van de Stalemdamse werkplaats digitaal gemaakt. Het bedrijfsnummer is 325. In tegenstelling met de latere 1100 van de NS hadden deze machines 3 vierkante in plaats van 4 patrijspoort achtige ruitjes van de machine kamer.
Status: Rijvaardig
Nieuw 10-01-2016 65 euro
Op de Catawiki veiling een voorloper van de NS serie 1100 aangeschaft. De NS wilde na de tweede wereldoorlog het gebruik van elektrische locomotieven uitproberen en lieten 1 Engelse en 3 Franse locs op proef komen. De Franse locs wisselde elkaar af zo hebben er in totaal 10 van deze Franse serie 300 locs in NL rondgereden (Max 3 tegelijk)
Het model is een Roco machine en op 23-2-16 door personeel van de Stameldamse werkplaats digitaal gemaakt.
Het bedrijfsnummer is 346 Status: Rijvaardig
De loop van deze locomotieven was net als bij de latere echte NS zusjes niet echt ideaal ze bokte nogal maar ze bleken wel beduidend beter dan de Nederlands-Zwitserse serie 1000. Vandaar dat de NS er een serie van 60 stuks bestelde.
De as opstelling is BO-BO
De 1200 werd door Westinghouse ontworpen en door Werkspoor in licentie gefa- briceerd.Het was een serie van 25 stuks1201-1225 en onverwoestbaar. Na dat ze bij de sloper in Mijdrecht waren afgeleverd, kaapte privé vervoerden ACTS en 6 weg om er vervolgens weer 5 dienstvaardig te krijgen. As opstelling Co Co Het baan model is een oude Fleischmann en of die nog digitaal wordt? Het dienstnummer is 1215 (Niet Digitaal) status rijvaardig
Op het Heermraandsplein te Rotterdam de 1220 van Lima aangeschaft. De verkopen vroeg 5 euro maar voor 2,50 euro werd Stameldam de trotse bezitter van de 1220. Een loc waarbij ik als jong agent van politie was toen hij in 1982 met een internationale trein bij diergaarde Blijdorp op een PlanV stel gebotst was...... (Niet digitaal) De Loc lag toen gekanteld
status rijvaardig
Uit het stof kwam deze schitterende stalen 1200 te voorschijn. Duidelijk is zij oud net als het echte voorbeeld. ze krijgt een nieuw nummer anders zouden er 2 1215 loc's in het park aanwezig zijn dus wordt ze de 1225. De loc is niet digitaal en van het merk Fleischmann status rijvaardig
De as opstelling is Co-Co
De 1250 Was door de ACTS gered van de sloper. De serie 1251-1255 werd door deze ondernemer ingezet voor goederenvervoer en een enkele gezelschapstrein.
Eén van deze locomotieven kreeg de opschriften van Vos Logistics. Hij werd niet als de zusjes blauw maar Zwart geschilderd. As opstelling Co Co.
Op de Stameldamse baan rijdt de 1255 van Vos rond. Fabrikant Lima. (Digitaal) Status: rijdt matig
De 1300 het sterkere broertje van de 1100. Ook in de fabriek van Alsthom gemaakt.
Er was een serie van 15 locomotieven besteld maar omdat de 1303 al snel verongelukte werd er een locomotief van de band geplukt die eigenlijk voor de SNCF was bestemd. Deze wagen maakte als 16e NS loc de serie van 15 compleet. Co Co as opstelling 4 kleuren varianten zij er geweest.
Het Stameldamse model is van het merk Rivarossi.
(Digitaal) Status Rijvaardig
Als verlaat pensionerings kado kreeg ik van Koos Wijmans deze Lima 1300. Het voertuig is Digitaal en rijvaardig. De machine is naar de schenker vernoemd en zal als "KOOS" de baan op gaan. Waarschijnlijk wordt het de vaste trekkracht van een stam plan E rijtuigen. Bij Stameldam sinds 1 maart 2019
Serie 1300 Werd in turquoise, Berlijns blauw, geel-grijs geheel geel en één exemplaar zelfs nog in het rood van de afgescheiden Railion goederentak geschilderd. Daarna kreeg de serie nog een grote revisie voor de verkoop. Iets dat niet lukte. Ze waren uitgerangeerd en werden hoogst zelden nog gebruikt. Ze vielen ten prooi aan vandalen
Het Stameldamse model is onder de graffiti gespoten. Fabrikant Lima. (Niet Digitaal) De loc staat terzijde . De 1304 is, tegen alle verwachtingen in, in een bruin livrei in 2015 toch weer op de baan verschenen voor een particuliere vervoerder! Status: niet rijvaardig
In 2008 een bouwpakket van de 1500 gekocht, een kleine serie door de NS uit Engeland overgenomen van het 1500 volt net, omdat de geplande serie 1400 niet doorging. As opstelling Co Co. De 1502 is als bouwpakket door Kleinspoor geleverd en is in de Stamdamse en Burgbuurt werkplaatsen geassembleerd, geschilderd. (Digitaal) status: Rijvaardig op 6 assen aangedreven krachtpatser. In GB bekend als de "Electra". Per 6-6-2019 in Stameldam rijvaardig geworden, 11 jaar na aankoop (220 euro)
Nieuw aangeschaft 12 december 2015
E Loc 1652 "Utrecht" Op de beurs in houten lag een 1600 loc uit 1986! Na uitvoerig testen gewoon een fijne trekkracht. In de Burgh bouw hoofdwerkplaats werd de loc de 1652 met de naam Utrecht gedoopt. Verder werd de machine door personeel van de Stameldamse revisie ploeg digitaal gemaakt. De loc is van het merk Roco Status: Rijvaardig
De 1600 serie is inmiddels verdeeld over serie1600 en 1800 er is later een serie 1700 bij . De locomotief kwam van de huisleverancier Alstom. De as opstelling is Bo Bo en kon relatief goedkoop worden geleverd omdat er met een SNCF bestelling kon worden mee
gelift. Het is een manusje van alles. Bij de goederen tak is het een stiefkindje. Ons model is van Jouef. door de fabrikant verkeerd gespoten (Niet Digitaal) Deze locomotief staat terzijde. status analoog rijvaardig
Op 3 november 2019 op een speelgoedbeurs deze Belgische locomotief van de Reeks 23 aangeschaft. Na enig onderhandelen werd de vraagprijs van 50 euro verlaagd naar 35 euro. De loc van het merk LIMA is sober maar ziet er netjes uit. Is rijvaardig en (nog) niet digitaal op de wagenbak is het nummer 125012 gestanst. Echter in de kleur van de kap. Het is een oud beestje. Sinds 1963 in de Lima catalogus diverse malen verbeterd en dit model komt naar aller waarschijnlijkheid uit 1975 maar ziet er vitrine netjes uit..
- STAMELDAM HOME
- NIEUWTJES / UPDATE
- AGENDA BEURZEN EVENEMENTEN
- HET STAMELDAMS DAGBLAD
- BOUWERS IDEEENMAKERS
- Stameldam VOORTGANG
- Stameldam FEITEN
- Stameldam FOTO'S BAANBOUW
- Stameldam NIEUWE BINNENWEG
- TRAMS LIJNWAGENS
- TRAMS EDITIONS ATLAS
- TRAMS WERKWAGENS
- TRAMS HISTORISCHE COLLECTIE
- METRO RANDSTADRAIL
- Trein TREINSTELLEN
- Trein ELEKTRISCHE LOCOMOTIEVEN
- Trein DIESEL LOCOMOTIEVEN
- Trein POST
- Trein PERSONEN WAGONS
- Trein GOEDEREN WAGONS
- ANDER MATERIEEL
- LGB
- Märklin verzameling
- Sawitrie AIRPORT
- Prio lijst
- Leidsche Tramweg Maatschapij
- Info div lijnen
- BURG. BUURT 2013 - heden
- BURG. BUURT 2010 - 2012
- Japanse BAAN N (1:150)
- Japanse BAAN HO (1:80) 1
- Japanse BAAN HO (1:80) 2
- Japanse layout (english)
- BUSSEN
- POLITIE STAMELDAM
- PROJECT SCHÖRLING
- BOUWEN VAN TRAMS IN GIETVORM
- EPOCHE
- MINI PROJECTEN
- TERREUR
- DECODER/VERLICHTING INBOUWEN
- VERHALEN
- LINKS
- MODELBOUW WINKEL RECENSIES
- TRAMSTEDEN
- RTM FOTO'S
- TE KOOP/GEZOCHT/AANBIEDING
- CONTACT/GASTENBOEK
- STAMELDAM HOME
- NIEUWTJES / UPDATE
- AGENDA BEURZEN EVENEMENTEN
- HET STAMELDAMS DAGBLAD
- BOUWERS IDEEENMAKERS
- Stameldam VOORTGANG
- Stameldam FEITEN
- Stameldam FOTO'S BAANBOUW
- Stameldam NIEUWE BINNENWEG
- TRAMS LIJNWAGENS
- TRAMS EDITIONS ATLAS
- TRAMS WERKWAGENS
- TRAMS HISTORISCHE COLLECTIE
- METRO RANDSTADRAIL
- Trein TREINSTELLEN
- Trein ELEKTRISCHE LOCOMOTIEVEN
- Trein DIESEL LOCOMOTIEVEN
- Trein POST
- Trein PERSONEN WAGONS
- Trein GOEDEREN WAGONS
- ANDER MATERIEEL
- LGB
- Märklin verzameling
- Sawitrie AIRPORT
- Prio lijst
- Leidsche Tramweg Maatschapij
- Info div lijnen
- BURG. BUURT 2013 - heden
- BURG. BUURT 2010 - 2012
- Japanse BAAN N (1:150)
- Japanse BAAN HO (1:80) 1
- Japanse BAAN HO (1:80) 2
- Japanse layout (english)
- BUSSEN
- POLITIE STAMELDAM
- PROJECT SCHÖRLING
- BOUWEN VAN TRAMS IN GIETVORM
- EPOCHE
- MINI PROJECTEN
- TERREUR
- DECODER/VERLICHTING INBOUWEN
- VERHALEN
- LINKS
- MODELBOUW WINKEL RECENSIES
- TRAMSTEDEN
- RTM FOTO'S
- TE KOOP/GEZOCHT/AANBIEDING
- CONTACT/GASTENBOEK