top of page

Diesel locomotieven

De sik was de bijnaam van dit kleine rangeerlocomotiefje.

Makkelijk te bedienen. Krachtig genoeg om racordementen te bedienen

De Sik leek onverwoestbaar maar de arbowet maakte een einde

Het model is van Roco (niet digitaal) rijvaardig

Direct na de 2e wereld oorlog bleven er een paar van het wardepartment in Nederland achter. Als tramlocomotief en als rangeerbeest bestelde de NS verschillende series.

de 400, 500 en 600 serie. De machine werd ook Hippel genoemd.

Op Stameldam goederen rijdt een 500 van Roco. (niet digitaal) rijvaardig

Nadat de NS er op uitgekeken was werden de 600tje verkoht aan oa RRF en aan de firma Kandt. Op ook Stameldam rijdt een Hippel van de firma Kandt rond. Op 23 februari 2013 voor 48 euro op een rommelmarkt gekocht. Na een val van de baan is de loc weer hersteld (september 2013)

Het model is van het merk Roco. (digitaal) en rijvaardig

De Bruine diesels waar de NS er 150 van bezat. Zij konden in voorspan rijden tot wel 4 locomotieven die geschakeld waren. Dit waren de werkpaarden van het goederennet. De eerste particuliere vervoerder, Lovers rail, huurde er noodgedwongen 2 van de NS Het Ho model is van Roco (Digitaal) en rijvaardig De loc krijgt als naam Rooie

Na hun leven bij de NS waren er een aantal nog niet uitgerangeerd. Zij dieselde verder bij de begische spoorwegen en bij spoorbouw maatschappijen voor werktreinen, bij div railbouwmaatschappijen en bij de SNCB. De locomotieven waren in de serie 2200 genummerd. 2201-2350 (Niet gemotoriseerd en dus Niet digitaal) Gekocht met motorstoring De motor is verwijderd. Fabrikant Roco alleen als dummy te gebruiken Deze loc krijgt de naam Betty

In de laatste NS kleuren is op 24 november 2011 de 2209 aangeschaft met driepunts A verlichting. Kan met de ander 2200tjes in voorspan

Fabrikant Roco Digitaal rijvaardig Hij zal de naam Saathi krijgen

Ook van de 2400 serie is met de 2418 een nieuwe NS kleurvariant aangeschaft. Deze is van het merk Roco en is Digitaal.

De machine loopt mooie en heeft de A driepunts verlichting

Ook deze locomotief is op 24 november 2011 aangeschaft. Na hun NS leven werden er veel aan de SNCF verkocht als werktreinlocomotieven bij de hoge snelheidslijnen bouw de machine is rijvaardig

Maar de NS was niet tevreden met de instroomsnelheid van de 2200 locomotieven en bestelde darom bij Alstom een serie van 130 locomotieven Serie 2401-2430. De 2430 was afwijkend omdat hij als sproeitrein werd gebruikt. Ook deze loc's zijn bij de hoge snelheidslijnen in aanbouw als 2e hands locs gebruikt in Frankrijk

Ons model is van Holland Rail.(Digitaal) rijvaardig

BUITENLANDSE DIESEL LOCOMOTIEVEN

17-01-2017 Vanaf een zolder kwam deze oudgediende Fleischmann DB rangeerlocomotief te voorschijn. In het grootbedrijf was het er één uit eenb Serie van 942 locomotieven. Het model is één van de 319 " zwaarder" uitgevoede locs. De locomotieven werden tussen 1955 en 1963 gebouwd bij oa Mak, Krupp, Henschel, Krauss-Maffei en Jung. Een C as indeling. Max snelheid rond de 60 km per uur. Het model is Niet Digitaal en heeft bedrijfnummer DB 261 199-3. heeft verder als opschrift rev Ks 16.5.63, Bd Nürnberg AW Kassel. De nieuw prijs in 1965 was rond de 19 gulden. De V 60 (260/261) 60 km/h snel.Status: Analoog rijvaardig. Met niet wisselende kop/sluit verlichting.

De Duitse V 221149-8 was een robuuste serie. Als ik op vakantie ging als kind zag ik hem diesel roet uitbrakend zijn werk doen. De V221 serie heeft sterkere motoren als zus V200 Het Model is Lima (Digitaal) En zal op de te bouwen baan in Duitsland komen te rijden. het model werd op 17-1-2015 op de beurs in Rijswijk aangeschaft voor 25 euro. Status rijvaardig

De duitse V200 027 Uit de eerste Serie van deze karaktervolle locomotief. Dit model wird door Märklin in een bouwdoos 3921 geleverd. Voor de prijs van 39,95 gulden. Een paar gulden goedkopen dat het kant en klare model. Zie ook ons hoofdstuk verhalen. Aan de zijkant op de wagen kast Staat ook Märklin als Fabrikant! en het oude Deutsche Bundesbahn voluit. De loc is Niet Digitaal en Niet bedrijfvaardig. Of de machine ooit nog tot leven komt valt te betwijfelen de stelplaats is Homburg Het voertuig is in 2019 afgevoerd

Links in het echt. Rechts de slooplocomotief

Van Burg buurt een Sloop Lumila overgenomen. Waarschijnlijk Lima

Niet Digitaal. Niet bedrijfvaardig. Zal voor Sloop worden afgevoerd is te koop.

Baureihe 232.

De Franse Co-Co diesel loc van de serie 72000 was 94 stuks groot. Vanwege de sterke lucht vervuiling zijn de meeste reeds afgevoerd. Een deel van de serie werd omgenummerd in de serie 72100 serie. Nieuwe en iets minder vervuilende motoren werden hier ingebouwd terwijl ze ook nog eens sterker waren. Om model is de 72105 van Lima (Digitaal). In Frankrijk hebben deze diesel beesten in de kleuren als afgebeeld, in het blauw grijs en in de Fret kleuren rondgereden.

Op 18-1-2015 van een vriend gekregen bij de zolder- opruiming! Status rijvaardig

Op de Beurs te Houten voor 59 euro een Belgische locomotief van de NMBS reeks 59 gekocht. Het is de diesel 5950. Een BOBO locomotief die in een serie van 55 bij de firma John Cockerill te Seraing is gebouwd. De reeks kwam aanvankelijk als 201 op de baan maar werd omgenummerd in 5901-5955. Dit type heeft dienst ge- daan tussen 1954 en 2002 waar ze op het eind van hun leven als werkpaarden waren bij de TGV lijn in België en Frankrijk. Bij de Stameldamse lijnwerkplaats is de standaart ESU Locpilot decoder ingebouwd dd aankoop 29-8-2015 Status Digitaal en rijvaardig.

bottom of page