top of page

Burg. Buurt is een Rotterdamse Trammodulebaan.

DEEL 2 (2013-heden)

Na eerdere pogingen om kleine modeltrambanen te maken, is in 2009 besloten tot het bouwen van een trammodulebaan. De baan zou met de zelfde digitale installatie worden uitgevoerd als de Stameldam modelbaan. Wel zou deze modelbaan in module vorm komen, om het mee te nemen en deel te nemen aan beurzen en opendagen.Vsn dit plan is afgezien.

overzicht foto modelbaan Burg buurt in wording, mei 2011.

De naam van de modelbaan is ontstaan van uit de straatnamen die op de baan gegeven zijn. Alle straten zullen met Burg..... beginen. (Burg staat voor Burgemeester..). De straat namen zijn, zoals Burg. Dirkdwarsstraat, Burg. Reinardweg, Burg. Rombertusweg enz

De trambaan wordt gebouwd naar Rotterdams idee. Ook zullen hier voornamelijk Rotterdamse trams, bussen en metro’s rijden. De voertuigen zijn eigen bouw of verbouwingen van bestaande modellen. De huizen zijn van verschillende bedrijven, zoals DPM en Artitec. Het tijdperk is rond 2010 waardoor de ZGT 700 en 800 series en de Citadis de ruggengraat gaan vormen voor de hoofdlijn. Op de zijtak van de hoofdlijn kunnen verschillende typen museummateriaal rijden.

Natuurlijk is hier het Bedrijf Burg Bouw gevestigd Stameldamse Straatweg 16 te Burg, waar ook veel Stameldams en Datra materieel in onderhoud is.

Mei 2013

In de voorjaar is de berging in mijn arpartment opgeruimd en opgeknapt. Dit gaf me de gelegenheid om modulenbaan "Burg buurt" een meer definitive plaats tegeven. In de berging is een houtenframe gemaakt voor de modelbaan dat afgewerkt is met een gordijn.


Op de linkerdeel zijn de huizen tijdelijk geplaats. Een aantal huizen zijn verplaats of vervangen. In de afbeelding hieronder ziet u hoe de linker deel van Burg Buurt er uit kan zien.

De mei maand is in Burg Buurt de meeste feestiviteiten.

Zo is in de eerste week van mei weer een optocht geweest met voertuigen van WW2.

Ook deze keer werdt de optocht door veel mensen bezocht. De tramdiensten moest worden versterkt om alles in goede banen te leiden.

De colectie van het Burg Buurtse Leger Museum is dit voorjaar verder uitgebreid.

Nieuw in de collectie van het Burg Buurtse Leger Museum zijn de:

- Nederlandse Landsverk M36

- Churchill,

- Sherman,

- T38/77

- Panzer 2, 3 en 4 tanks (duits).

Hieronder een schema van de modellenbaan

De dienstregeling in Burg Buurt is veranderd. Deze is afgesteld aan de grotere vervoers vraag.

Op Lijn 1 waar voorheen 3 trams reden is er nu plaats voor 4. In het algemeen rijden hier de dubbelgelede voertuigen. 3 x ZGT 700 serie aangevuld met 2 x Weense trams.

Op lijn 2 lijkt de capacitijd nog met 3 voertuigen te voldoen. Hier rijden 2 x Citadis trams aangevuld met ZGT 700 serie trams.

Op lijn 4 is de vervoersvraag minder dan verwacht. Voor deze lijn zijn 3 voertuigen beschikbaar 2 x HTM 6000 serie of een Duitse dubbelgelede tram nr. 1007. Lijn 4 heeft 2 kopeindpunten.

Op lijn 11 kunnen naar gelang het nodig is 3 trams dienst doen. Meestal voldoen 1 of 2 wagens.

De Japanse overgenomen 573 en 574 doen hier de normale dienstuitvoering, nu nog aangevuld met 1 duitse geledetrams. (wagen nr. 280).

Op lijn 10. Deze nieuwe lijn rijdt museummateriaal. Dit kan uit verschillende voertuigen bestaan. Het trammuseum van Burg Buurt bezit nu:

- Stoomtram 9 uit 1881 met twee rijtuigen

- Tram nr. 1 uit 1905

- Tram nr. 127 uit 1907 met een ex-paardentramrijtuig,

- Tram 202 uit 1924 met aanhangrijtuig 305

- Tram nr. 471 vierassr uit 1931

Augustus - November 2013


Op het gebied van het bouwen aan de modelbaan Burg Buurt is er niet veel nieuws.

Wel zijn er veel werkzaamheden rond om de modelbaan gebeurd. Zo is de dienstregeling verder verbeterd. Het groot onderhoud aan trams is gevorderd en zijn de modellen verder verfraaid. Ook zijn er drie nieuwe ZGT trams afgebouwd, Twee van het type 800 in de groen witte kleuren en nog één type ZGT 700 in de Citadis kleuren. Alle ZGT modellen wachten allen nog op stickers

2 keer ZGT 800 serie

Tram drukte op de Stameldamsestraatweg

2 x ZGT 800 (groen/wit) en 1 x ZGT 700 (geel)

Motorwagen heeft gele biezen gekregen

Motorwagen 202 en aanhanger 361 met roden biezen

Ook is de elektrische installatie in de motorwagen veranderd.

Het aannemers bedrijf waar uik voor werk heeft in Burg Buurt een belangrijke contract binnen gehaald. Het bouwen van een spoorviaduct dat dwars door de stad heen komt, wordt door de BAM gebouwd en onderhouden. Voor deze klus zijn er vier bedrijfswagens besteld, deze zullen veel te zien in Burg Buurt. Ook zal er een Bam railinfra wagen aan Stameldam worden geleverd

Verder heeft het werk rond om Burg Buurt stilgelegen door een grote klus. Het bouwen van een vliegveld! Ja wel! Wat is een grote stad zonder vliegveld? Dus tussen Burg Buurt en Stameldam ligt het prachtige vliegveld Sawitrie airport, Dit is goed te bereiken met trein, tram en bus, het kijken MEER de waard.

Augustus - September 2014


Eindelijk zover. Op Burg Buurt zijn veel voorbereide werkzaamheden gepleegd, maar augustus was het zover.Op de linker module stuk (de binnenstad) zijn de sporen die eerst naast de zakkende sporen verlegt. De nieuwe sporen gaan nu langzaam omhoog om vervolgen met een boog boven de tramtunnel te komen. Tussen de nieuwe sporen en de oude is ruimte voor een huizen blok, waardoor de tram tijdelijk uit het zicht verdwijnt.

Gelijk zijn aantal detectie secties aangepast. Voor heen waren alle blokken waar een tram stopte bestaande uit één detectie sectie, dit had tot gevolg dat de tram soms niet op tijd op de juiste plaatst stopte (overschieten als gevolg). Bij een aantal blokken is dat geen probleem en is het juist leuk (een tram stopt niet altijd op de meter op de zelfde plek). Een aantal plekken was het juist een probleem en zeker bij samen voegingen van twee naar één spoor. Het "overschieten" van de stops leidde tot aanrijdingen en ontsporingen. Deze blokken bestaan nu uit een rem sectie en een stop sectie, nu als gevolgd dat de tram wel ieder keer exact op de zelfde plek staan.

Bovenleiding is belangrijk bij de tram, dus is van deze gelegenheid ook gebruik gemaakt om de masten en bovenleiding te plaatsen. Het werkje heeft meerdere dagen en denkwerk geduurd voor het eind resultaat klaar was. De kunst was om de bovenleiding voor elke tram geschikt te maken. Ook moest de bovenleiding op de juiste hoogte zijn voor de tunnels en gespannen staan om niet weg geduwd te worden door de beugels.

Het hout werk van de linker module is verder afgewerkt en bedekt nu de opstel sporen. Door het hoogte verschil zijn er soort trappen gemaakt om huizen op te zetten. De huizen zijn nog niet aangepast waardoor ze op de foto op houten klossen staan. Hieronder een foto van de trap met het stijgende spoor wat over de tunnel afbuigt. Op de foto is ook te zien waar de treinstation komt. De tram (lijn 11) heeft nu een plekje gevonden onder de viaduct van de spoorwegen voor de mensen is droog overstappen op de tram altijd gewaarborgd.

Op de rechter module zijn de zelfde aanpassingen gepleegd qua blokken. Na zo'n aanpassing is het altijd weer testen. Bij proef rijden bleken de nieuwe blokken met een rem en een stop sectie zeer geslaagd en heb nog geen "overschieters" gehad. De achtergrond van de linker module wordt naar de schilder afdeling gestuurd voor de zelfde type beschildering als de rechter module. De huizen zijn al aanwezig en gaan gebouwd worden.

December 2014

In Burg Buurt zijn de nieuwe tramsporen uitgebreid getest met alle trammaterialen. Bij het testen bleek dat de HTM trams iedere keer ontsporen op het wissel bij de eindhalte van lijn 11,

Vollopig is het deze wagens verboden om op deze lijn te komen. De Japanse vierasser die trouw zijn op deze tramlijn rijden zonder problemen over de wissels. Uit Japan zijn er ook twee funnies gekomen, dit zijn sterk ingekorte trams. De trams zijn bekent gemaakt aan het Burg Buurtse publiek. In de toekomst gaan ze rijden wanneer er weinig reizigers zijn.

8-12-2014 was een vierasser dag in Burg Buurt. Door de aanschaf via e-Bay van de RET vierasser en een GETA (arnhem) vierasser, gaf dat aanleiding tot een leuke foto sessie. Ook de bus stichting was aanwezig met alle RET gele bussen, waaronder de Krupp bus uit 1928.

Door bezoek van een mede collega in de modeltrams kon -doordat hij ook via e-Bay een vierasser gekocht had- twee RET vierassers op de modelbaan gezet worden voor de foto sessie.

bottom of page